piątek, 26 sierpnia 2011

Czym jest bariera psychologiczna?


Paliwo poniżej 5 złotych, frank szwajscarski poniżej 4 złotych.....sztabka złota za 182 tys. zł? No może to ostatnie to zły przykład. Niemniej jednak pierwsze dwa wymienione przypadki to przykłady tzw. BARIERY PSYCHOLOGICZNEJ. Czym ona jest? Jest całkowitą iluzją, która sprawia, że coś wydaje się nam bardziej lub mniej osiągalne. Fałszywość bariery psychologicznej wystarczy ukazać na najprostszym przykładzie:
w przypadku jednego produktu wystąpiła zmiana z 3,63zł na 3,69zł a w przypadku drugiego zmiana z 3,97zł na 4,03zł
jaka jest różnica? Żadna! W obydwu przypadkach zmiana wynosiła 0,06zł. Gdy przedstawione jest nam coś, co kosztuje powyżej 3zł, uznajemy że jest w cenie umiarkowanej, natomiast gdy cena wynosi powyżej 4zł, już uznajemy to za towar nieco droższy. Oczywiście sytuacja różni się w przypadku towarów, których wartość klasyfikowana jest jako "płynąca" oraz towarów o wartości "stałej". Żadna wartość nie jest wieczna, niemniej jednak zasób, łatwość i cena pozyskiwania mają na nią zdecydowany wpływ. Należy pamiętać, że zmiana ceny benzyny z 4,92zł na 4,97zł jest tak samo złą wiadomością, jak zmiana z 4,97zł na 5,02zł.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz