sobota, 3 września 2011

Ogarnięci Manią Poli

Tym razem będzie nieco kulturalnie

Osobom, które jutro późnym popołudniem będą w Warszawie mogę powiedzieć wprost - ZAZDROSZCZĘ Wam. To właśnie w niedzielę o godzinie 18 w Filharmonii Narodowej wyświetlony zostanie film "Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów" z Polą Negri w roli głównej.
Pola Negri, czyli Apolonia Chałupiec, urodziła się 3 stycznia 1897 r. w Lipnie. Po aresztowaniu ojca, wraz z mamą przeniosły się do Warszawy. Pola uczęszczała do szkoły baletowej, a już w 1914 roku zadebiutowała w roli tytułowej w filmie "Niewolnica zmysłów". Wpasowała się w ramy wizerunku famme fatale. Na 3 lata po swoim debiucie filmowym przeniosła się do Berlina, gdzie zagrała w m.in."Oczy Mumii Ma", "Carmen" czy "Madame Dubarry". Rok 1922 był rokiem przeprowadzki za Ocean, gdzie nagrała 20 filmów. Wśród nich były takie tytuły jak " Zakazany raj ", " Hotel Imperial " czy  " Miłostki aktorki ". Była dwukrotną mężatką a także romansowała z najgorętszymi nazwiskami kina lat 20.- Rudolfem Valentino i Charliem Chaplinem. Następnie wróciła do grania w Berlinie. W 1951 roku przyjęła obywatelstwo amerykańskie, a w roku 1967 zagrała po raz ostatni w roli Madame Habib w "Księżycowych Porządkach". Zmarła 1 sierpnia 1987r. w San Antonio.
Do tej pory ciężko jest ustalić dlaczego Negri wróciła z USA, krążą jednak plotki (rozsyłane także przeze mnie), że nie przetrwała przełomu dźwiękowego w kinie. Jej największy urok był w postaci niemej, gdy pojawiała się na ekranie w swym mocnym makijażu i powłóczystych sukniach. Być może to właśnie talent aktorki kina niemego tak urzekł Chaplina, który był zagorzałym przeciwnikiem filmu mówionego. Negri przemówiła, ale nie wyszło jej to na dobre, już nigdy filmy z jej udziałem nie były tak popularne.
Mania Walkowska zostaje modelką do plakatu nowej marki papierosów. U Alexa, malarza mającego być autorem posteru, poznaje kompozytora Hansa van den Hofa . Młodzi zakochują się w sobie. Kobieta z plakatu papierosów intryguje Morelliego, wpływowego mecenasa sztuki. Decyduje się on wydać bal na cześć Mani. Ta odpiera jednak jego zaloty. W efekcie Morelli używa swych wpływów i opera Hansa, zainspirowana osobą Mani i nazwana jej imieniem, nie zostaje wystawiona. Dziewczyna znajduje mecenasa i prosi go aby zmienił zdanie co do opery. Ten się zgadza pod jednym warunkiem - Mania zamieszka z nim jako jego kochanka. Opera ma swoją uroczystą premierę, lecz Hans zawiedziony zachowaniem wybranki swego serca zmienia tytuł na "Tarantella". Mania znajduje go i usiłuje wytłumaczyć swoje zachowanie, lecz on nie chce jej słuchać. Załamana podszywa się pod główną bohaterkę opery i zamienia swój rekwizyt- atrapę rewolweru na prawdziwą broń...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz